Bron: Fietsberaad CROW
Waar ligt het probleem
Vooral de diversiteit aan voertuigen en onderlinge snelheidsverschillen maken het gevaarlijk. E-bikes rijden gemiddeld 20 tot 25km per uur. Dan is zo’n 8km sneller dan een gewone fietser. Een hi-speedbike haalt een maximum van 45km per uur, maar mag binnen de bebouwde kom met een snelheid van 30km per uur op het fietspad rijden. Dat zijn nogal grote verschillen in snelheid. Tel daar alle verkeersdeelnemers van beginnende fietser tot aan de (elektrische)bakfietsberijder bij op en de drukte is compleet. Het uitwijken op de rijbaan is ook niet altijd een veilige oplossing. Volgens de ANWB moeten er snel nieuwe verkeersregels komen die bepalen welk voertuig waar moet rijden en met welke snelheid.
Nieuwe regels zijn (nog niet) de oplossing
Een nieuwe maatregel van minister Van Nieuwenhuizen is dat nieuwe vervoermiddelen op het fietspad niet breder mogen zijn dan 1 meter. Maar voor Veilig Verkeer Nederland en de fietsersbonden is dat nog niet genoeg. Zo geeft Kees Mourits van de Friese fietsersbond aan dat nieuwe elektrische voertuigen binnen de bebouwde kom beter gebruik kunnen maken van de rijbaan. Maar, dan moet de maximum snelheid voor alle weggebruikers ook naar beneden geschroefd worden om hier de verschillen in snelheid minder groot te maken. “Een snelheidslimiet op het fietspad, waarbij je ook wordt bekeurd als je te hard gaat” zou volgens de ANWB ook nog een oplossing kunnen zijn.
Bronnen: het AD en Omrop Fryslân